Observatorio de Migración Internacional Y Movilidades Humanas

Observatorio de Migración Internacional Y Movilidades Humanas

Septiembre


ESPAÑOL

FECHA SITIO TITULO RESUMEN TEMA POBLACIÓN MIGRANTE PAÍS / REGIÓN
Martes 3 de septiembre de 2023 Excelsior Estados Unidos arresta a 177 mil migrantes en sólo un mes La Patrulla Fronteriza de los Estados Unidos (CBP, por sus siglas en inglés), realizó más de 177 mil arrestos a lo largo de la frontera con México en agosto, lo que significa un aumento de 30 por ciento con respecto a los meses anteriores, reportó The Washington Post.
Frente a los 132 mil 652 arrestos en julio y 99 mil 539 en junio, agosto se posiciona como el mes con mayor incidencia de detenciones de migrantes en 2023
Aumento de detenciones
Aumento migración familiar
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte.
Estados Unidos
Jueves 7 de septiembre de 2023 Voz de América Administración Biden propone derogar normativa de la era Trump que dificulta resolución de casos migratorios El gobierno del presidente Joe Biden busca derogar una normativa emitida en 2020 y prohibida meses después, limitaba la autoridad de los jueces de inmigración para gestionar sus casos y alargaba el proceso de apelación. Legislación migratoria Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte.
Estados Unidos
Sabado 16 de septiembre de 2023 Los Angeles Times Preocupa aumento de cruce de migrantes por ruta en desierto de Arizona [...]
De pronto, el Sector de Tucson de la Patrulla Fronteriza, que supervisa el área, se convirtió en julio en el más activo a lo largo de la frontera entre Estados Unidos y México por primera vez desde 2008. Ha visto migrantes de países lejanos como Pakistán, China y Mauritania, donde a través de las redes sociales se atrae a jóvenes a la nueva ruta hacia la frontera que comienza en Nicaragua. Hay un gran número de personas procedentes de Ecuador, Bangladesh y Egipto, así como migrantes más tradicionales de México y Centroamérica.
Aumento flujo de migrantes
Detenciones Patrulla Fronteriza estadounidense
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte.
Arizona, Estados Unidos
Lunes 18 de septiembre de 2023 La Jornada Frustra la Guardia Nacional de Texas cruce de 500 migrantes por El Paso Al menos 500 migrantes, la mayoría procedentes de Venezuela, intentaron cruzar a El Paso, Texas, a la altura de la puerta 28 del muro erigido en el margen estadunidense del río Bravo, frontera entre México y Estados Unidos, para entregarse a la Patrulla Fronteriza, pero agentes de la Guardia Nacional de Texas colocaron alambradas con navajas que lo impidieron, por lo que decidieron colocarse en campamentos en suelo estadunidense, en espera de ser aceptados, como ha ocurrido con otros grupos, a los que uniformados han recogido para ficharlos y luego deportarlos a México. Cruce de migrantes
Guardia Nacional de Texas
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte.
Frontera México-Estados Unidos
Jueves 21 de septiembre de 2023 Reforma Burlan a Migración; ordenan redadas Miles de migrantes ingresaron sin control a México y hoy se encuentran dispersos por todo el País.
Luego de la alerta del martes pasado de la empresa Ferromex, que tuvo que detener más de 60 trenes por las olas de migrantes, el Instituto Nacional de Migración (INM) anunció ayer que enviará a agentes en las rutas férreas.
Informó que el reforzamiento de vigilancia se orientará en los estados de México, Hidalgo, Querétaro, Guanajuato, Aguascalientes, Nuevo León, Durango y Chihuahua.
Politica migratoria
Reforzamiento de vigilancia
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte.
México
Viernes 22 de septiembre de 2023 La Jornada Flujos migrantes en frontera sur rebasan capacidad de autoridades: Bárcena Las capacidades de las autoridades mexicanas para procesar los crecientes flujos de migrantes que llegan al país por la frontera sur se están viendo rebasadas, aseguró este viernes la canciller Alicia Bárcena.
Al señalar que México espera recibir este año 140 mil migrantes provenientes en su mayoría de siete países -Ecuador, Colombia, Haití, Cuba, Venezuela, Guatemala y Honduras-, la funcionaria expresó que se trata de una cifra materialmente imposible de procesar, según planteó en una conferencia de prensa en la sede de la Organización de las Naciones Unidas (ONU), en Nueva York, y que la Secretaría de Relaciones Exteriores (SRE) transmitió por internet.
Política migratoria
Aumento flujo de migrantes
Albergues para migrantes
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte.
Frontera México-Estados Unidos
Viernes 22 de septiembre de 2023 CNN Español Crisis migratoria deja pérdidas millonarias en México y amenaza el nearshoring, dicen empresarios México está sentado sobre una bomba de tiempo, que en cualquier momento puede estallar ante la agudización de la crisis migratoria actual, advierte José Mario Sánchez Soledad, consejero delegado de migración de la Confederación Patronal de la República Mexicana (Coparmex).
...la decisión adoptada esta semana por la empresa ferroviaria mexicana Ferromex, de suspender temporalmente el movimiento de 6 trenes de carga,...es una clara muestra de la magnitud del problema.
[...]
Pero este es solamente uno de los muchos problemas que se están enfrentando y que, a su juicio, están generando no solo pérdidas millonarias, sino una crisis humanitaria, que es más visible en la franja fronteriza entre México y Estados Unidos.
Política migratoria
Crisis Humanitaria
Crisis económica y comercial
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte.
México
Domingo 24 de septiembre de 2023 La Jornada La brújula de México es humanizar la migración, dice Bárcena en la ONU […]
Al participar en representación el presidente Andrés Manuel López Obrador en la reunión plenaria del Debate General de la ONU, que se celebra en la sede de la organización en Nueva York, Bárcena insistió en la urgencia de atender las causas estructurales y profundas de este asunto y urgió a los países que se benefician del trabajo de los migrantes a tomar medidas para atender las olas migratorias.
Política migratoria
Crisis migratoria
Causas de la migración
Apoyo a comunidades de origen
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo Mundial
Lunes 25 de septiembre de 2023 CNN Español Por qué van a deportar inmigrantes indocumentados de la frontera con el nuevo acuerdo al que llegaron EE.UU y México? Esto es lo que sabemos [...]
Los Gobiernos de Estados Unidos y México llegaron a un acuerdo para deportar a inmigrantes indocumentados de sus ciudades fronterizas a sus países de origen y tomar varias medidas para disuadirlos como parte de un nuevo esfuerzo para combatir el reciente aumento en los cruces irregulares en la frontera sur de México.
El acuerdo se da luego de un aumento de cruces de inmigrantes indocumentados en la frontera sur de Estados Unidos, que en las últimas semanas llegaron otra vez a cifras de antes de la expiración del Título 42, con 8.000 detenciones fronterizas en un día, la semana pasada. Las cifras de detenciones diarias habían bajado drásticamente a 3.500 por día después del fin del Título 42.
Política migratoria
Aumento de cruces fronterizos
Aumento de detenciones
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte.
Frontera México-Estados Unidos
Miércoles 27 de septiembre de 2023 Noticias ONU La oleada migratoria sin precedentes en Centroamérica y México exige una estrategia regional La agencia para las migraciones insta a los gobiernos de la región a elaborar una acción común para atender las necesidades humanitarias de los miles de migrantes que se dirigen a Estados Unidos. Pide también que redoblen los esfuerzos para abordar a largo plazo los factores que impulsan estos movimientos. Política migratoria regional
Aumento de flujos migratorios
Asistencia Humanitaria
Migrantes irregulares, solicitantes de asilo América del Norte y Central
México y Centroamérica

ENGLISH

DATE SITE TITLE ABSTRACT TOPIC MIGRANT POPULATION COUNTRY / REGION
Saturday, September 7, 2023 UN News Unprecedented child migration crisis across Latin America and Caribbean Record numbers of children are on the move through Latin America and the Caribbean, facing perilous journeys marked by violence, exploitation and abuse, the UN Children’s Fund (UNICEF) warned on Thursday.
Along the dangerous Darien jungle route alone, at least 29,000 children made the crossing in 2021, followed by an estimated 40,000 last year.
In just the first eight months of 2023, more than 60,000 children have made the trek, half of them under five – the highest number on record for a single year.
Child migration
Root causes
Assistance to children and families
Irregular child migrants America Latina y el Caribe
Sunday, September 17, 2023 El País International Overcrowding and interminable waits in Lampedusa, where migrants now outnumber residents Italian Prime Minister Giorgia Meloni announced the creation of new Identification and Expulsion Centers after the island received a record-breaking 12,000 migrants in just four days
[…]
... The small island of just 6,000 inhabitants — which is closer to Africa than to Italy — had never received this many migrants before. “It is the highest number ever recorded. In four days, the same number of migrants arrived as in all of 2019 in all of Italy [11,471],” says Matteo Villa, a researcher at the Institute for International Policy Studies.
Increase in migrants
Migration crisis
Care for migrants
Irregular migrants and refugees Europe
Italy, Lampedusa
Tuesday, September 19, 2023 European Commission Migration: Commission 10-point plan for Lampedusa As of early September 2023, the Italian island of Lampedusa has seen a rapid increase in migrant arrivals from North Africa. Following Prime Minister Giorgia Meloni’s invitation, the President of the European Commission, Ursula von der Leyen, and the Commissioner responsible for migration, Ylva Johansson, visited the island on 17 September. Together, they presented a 10-point plan to reduce irregular migration and provide immediate EU assistance to the Italian authorities, in accordance with fundamental rights and international conventions. Migration Policy
Increase in migrants asylum management
Irregular migrants
Refugees
Europe
Italy, Lampedusa
Friday, September 22, 2023 Eagle Pass Business Journal Eagle Pass Besieged By Migrants, Declares State of Emergency [...]
After 18 hours of continuous stream of migrants crossing the Rio Grande into Eagle Pass, Texas on Monday, September 18, 2023, an estimated 2,500 migrants had crossed into Eagle Pass, Texas in one day, setting a record number of undocumented migrants in a single day in Eagle Pass.
The U.S. Border Patrol and other law enforcement agencies were caught by surprise with the mass influx of migrants in one single day, but quickly reacted to the challenge and began detaining, separating, and trasnporting the migrants to a fe de ral migrant processing center located 12 miles north of Eagle Pass, Texas on U.S. Highway 277 at and old Army Air Field called the Raddar Base by locals.
Increase in migrants
Migration crisis
Care for migrants
Irregular migrants
Refugees
North America, United States, Eagle Pass
Saturday, September 23, 2023 CNN Politics Latest wave of migrants at US-Mexico border puts Biden under renewed pressure A new surge of migrants at the US-Mexico border has placed immense pressure on federal resources and tested President Joe Biden’s border policies only months after going into place, prompting fresh criticism from Republicans and concern within the administration over a politically delicate issue.
[...]
This week, US Border Patrol apprehended more than 8,000 migrants daily, according to two Homeland Security officials. That’s up from around 3,500 daily border arrests after the Covid-era border restriction known as Title 42 expired in May and triggered more severe consequences for people who crossed the border illegally.
Policy Migration
Increase in irregular crossings
Irregular migrants
Refugees
North America, United States-Mexico border
Saturday, September 23, 2023 ABC News Migrant crisis explained: What's behind the border surge [...]
The U.S. Border Patrol made 181,059 apprehensions along the southern border in August -- up from 132,648 in July, according to the latest Customs and Border Protection data. Across the Southwest, migrants were arrested or detained more than 232,000 times, the most since last December.
Authorities encountered migrants more than 300,000 times nationwide last month, up from 245,213 in July, according to the data.
The new data marks the largest monthly total ever recorded during the Biden administration.
This surge of migrants comes amid the Biden administration's new measures to help curb the increase at the southern border. Many Republicans think the administration is not doing enough to help secure the U.S. borders; immigration advocates say the president is not doing enough to overhaul immigration laws.
[...]
Migration crisis
Migrant detention Increase in migrants
Deportations
Irregular migrants
Refugees
North America, United States-Mexico border
Wednesday, September 27, 2023 News UN Regional action essential to address migrant surge through Central America With record numbers of people transiting through Central America and Mexico in search of a better life further north, UN migration agency IOM on Wednesday appealed for regional action to address their immediate needs while tackling the drivers of migration. Migration Policy
OIM
Migration challenges
Irregular migrants and refugees North America
United States- Mexico border, Central America
Wednesday, September 27, 2023 Reuters Mexico disperses thousands of migrants to ease pressure on southern border Mexico moved to disperse a major build-up of migrants on its southern border with Guatemala by transporting thousands into nearby towns and setting up a camp to relieve pressure on local authorities, the government said on Tuesday.

The National Migration Institute (INM) said it deployed 189 buses and 73 vans to move over 8,000 migrants from the southern city of Tapachula to other parts of the state of Chiapas and the southern states of Veracruz and Tabasco.
Migration Policy
Deportation
Irregular migrants and refugees North and Central America,
Mexico-Guatemala border
Thursday, September 28, 2023 Voz de América (VOA) More Than 2,500 Migrants Dead or Missing in Mediterranean in 2023, UN Says "By September 24, over 2,500 people were accounted as dead or missing in 2023 alone," Ruven Menikdiwela, director of the UNHCR New York office, told the U.N. Security Council.

That number marked a large increase over the 1,680 dead or missing migrants in the same period in 2022.
Increase in migrants
Migration crisis
Migrant deaths
Irregular migrants and refugees Europe
Italy, Lampedusa
Saturday, September 30, 2023 USA Today New normal': High number of migrants crossing border not likely to slow With migrants in need of housing, safety and economic opportunity continuing to enter the United States, the overall number of migrant encounters with U.S. authorities this year has already surpassed last year's total.
And that number is expected to keep climbing.
[...]
More than 2.8 million migrants have had encounters with authorities so far this fiscal year, compared to more than 2.7 million migrants in 2022, according to the latest Customs and Border Protection (CBP) statistics. The current migrant figure includes August, but not September, the last month of this fiscal year, which has yet to be announced.
Increase in migrants
Migrant crossing
Irregular migrants and refugees America
United States- Mexico border, Venezuela, Guatemala, Nicaragua, El Salvador